Schurq

SEO in 2021 

|
Leestijd 5 minuten
Door Guido Sombroek

Iedere seconde worden er gemiddeld 67,000 zoekopdrachten in Google getikt. Zoveel mensen zijn er op zoek naar een antwoord, aan jou de taak om daar te zijn om hen het antwoord te geven. Hoe ziet SEO in 2021 eruit? Wij zetten alle do’s voor dit jaar op een rijtje.

Hoe trek je Google’s aandacht?

Google kijkt voornamelijk naar hoe autoritair een stuk content is. Autoriteit wordt bepaald door veel factoren: In onderstaande grafiek kun je aflezen in hoeverre welke factoren invloed hebben. 

Google ranking factoren - SEO in 2021

(Source: moz.com)

Goed geschreven en inhoudelijke content is een must-have om te beginnen. De content dient een diepgaand inzicht te geven in jouw onderwerp. 

Dit wordt een pijlerpagina genoemd. De titel van deze pagina moet pakkend zijn. Denk aan: “Het ultieme handboek om….

Als je lezers geen lezers aantrekt al met de titel, hoe verwacht je dat dan wel te doen met de inhoud?

Het is belangrijk dat je de pijlerpagina zo dynamisch mogelijk maakt. Dit doe je door bijvoorbeeld infographics, grafieken, mini gidsen en quotes te gebruiken. 

Een goede pijlerpagina bevat:

  • Een aantrekkelijke titel: “Alles wat je moet weten over….”
  • Hoofdstukken;
  • Ieder hoofdstuk heeft een eigen banner afbeelding;
  • Quotes en eventueel pictogrammen die de tekst opbreken.

Verbeter jouw SEO game met sterke visuals en diepe onderzoeken. Dit zijn je nieuwe beste vrienden, in plaats van een lap tekst. Versier de tekst met visualisaties, statistieken en diagrammen over jouw product/dienst. 

Misschien heb je al heel veel content liggen en gepubliceerd. Kijk eens naar jouw website en vraag jezelf eens af: Welke pagina of content presteert het best?

Hoe kun je pagina’s en blogs nog beter maken? 

  • Kun je op maat gemaakte afbeeldingen of grafische afbeeldingen toevoegen?
  • Kun je nieuwe statistieken bijwerken of toevoegen?
  • Kun je de lengte vergroten door meer de diepte in te gaan?

Het doel is om waardevolle inhoud te maken die anderen niet kunnen weerstaan om te delen.

SEO in 2021 schreeuwt om: video content

De meeste mensen hebben tegenwoordig nog minder concentratie dan een goudvis. Ja, het is erger dan je denkt. We kunnen niet meer stilzitten en ons focussen op één ding tegelijk. We leven in een wereld vol afleiding…. 

Ben je er nog?

Is dit herkenbaar?
Hoe vaak ben je tijdens het lezen van dit blog al afgeleid?
Hoe vaak heb je al even op je telefoon gekeken?

Door de afleiding, is eigenlijk niemand écht aan het lezen. Iedereen kijkt…

Om deze reden had video content al een grote rol binnen SEO in 2020 – vooral in de B2B marketing wereld. Tutorials, product releases en presentaties zijn allemaal belangrijke stukken content die je op jouw website kunt plaatsen om websiteverkeer aan te trekken. 

Zonder video is jouw website plat, saai en minder persoonlijk. Bijna niemand zal jouw website onthouden… Doe jezelf een plezier en creëer een keer video content om te ontdekken wat dit voor jouw website doet.

Zoekwoordonderzoek

Keywords blijven natuurlijk ontzettend belangrijk als het gaat om SEO. Daarmee bepaal je waar je op gevonden wilt worden. 

Dus, first things first:

Een zoekwoordonderzoek, waar begin je?

Typ jouw onderwerp in Google en andere zoekmachines om te zien wat voor resultaten je nu krijgt. Dit is een goed startpunt. Je komt er zo achter wat anderen zeggen over hetzelfde onderwerp. Je ziet zo ook wat de hoogste rankers doen om hun topposities te bereiken.

SEOguru Neil Patel adviseert om het idee van jouw concurrenten te stelen en het dan nét iets beter te doen. Waarom zou je het wiel opnieuw willen uitvinden? Google heeft hen niet voor niets een toppositie gegeven, dus ze doen iets goed. Dit is precies wat jij ook gaat doen, maar dan beter.

Begrijp wat jouw doelgroep vraagt

Google is gebouwd om vragen te beantwoorden. Net als dat jouw bedrijf “gebouwd” is om een probleem of behoefte voor een klant op te lossen. Met als resultaat dat je begrijpt waar jouw doelgroep om vraagt. AnswerThePublic is de ultieme tool om hiervoor te gebruiken. 

Answerthepublic example

Bekijk nu eens het voorbeeld: mobile working. Dit is het resultaat dat je krijgt als je dit zoekwoord in deze tool stopt. Je krijgt te zien welke vragen de doelgroep stelt en welke voor jou relevant zijn om te beantwoorden. Op basis van deze vragen kun je ook jouw keywords vaststellen.

Prioriteer jouw keywords op basis van de volgende factoren en stel een lijst samen:

  • Een maandelijks zoekvolume van 10 of meer;
  • Een moeilijkheidsgraad lager dan 40%;
  • Een zo hoog mogelijke organische CTR;

Terug naar Google

Nu je een lijst hebt met jouw belangrijkste keywords om op te ranken, is het tijd om deze door Google te laten lopen. Je kunt dan zien wat er over geschreven wordt. Zo kun je aantrekkelijke titels bedenken die de aandacht trekken en waarmee je een goede positie in Google scoort. 

Lokale SEO

Local SEO is ideaal voor iedere marketeer. Door content te herschrijven naar jouw lokale omgeving, vis je niet meer in een immens grote vijver. Ja, je doelgroep wordt kleiner. Maar je steekt nu wel met kop en schouders boven de concurrentie uit. 

  • 18 procent van de lokale mobiele zoekopdrachten leidt binnen één dag tot een verkoop;
  • 78 procent van de lokale mobiele zoekopdrachten resulteert in offline aankopen;
  • 46 procent van alle Google-zoekopdrachten is lokaal;
  • 76 procent van de lokale zoekopdrachten resulteert in een telefoontje;

Hoe zorg je ervoor dat je lokaal zichtbaar bent?

– Juiste NAW gegevens; Het is belangrijk dat de NAW gegevens van jouw bedrijf consequent op de website staan. Google houdt niet van onjuistheden, zorg er daarom voor dat overal dezelfde gegevens staan. 

– Google Mijn Bedrijf; Een Google Mijn Bedrijf account zorgt ervoor dat je lokaal gevonden wordt. Dit account verbindt Google Search, Maps, Recensies en Google Analytics in één handige applicatie.

Verzamel reviews; Als het op SEO aankomt, is alles een populariteitswedstrijd. Reviews zijn nu belangrijker dan ooit. Maar liefst 93% van de consumenten geeft aan dat hun aankoopbeslissing wordt beïnvloed door online reviews.

Mensen die jouw producten of diensten afnemen, hebben dus de macht om jouw lokale SEO te maken of te breken. De meest belangrijke plekken om reviews te krijgen, zijn op Google en Facebook. Laten jouw klanten nog geen reviews achter? Dan kun je hier altijd nog om vragen. 

Technische SEO

Wat bedoelen we met Technische SEO?
De functies en plugins die op de website en server zijn geïmplementeerd om de bruikbaarheid van de website, het crawlen en het indexeren door zoekmachines te maximaliseren. 

Met andere woorden: er zijn technische aandachtspunten en controle nodig voor Google-algoritmen. Anders kunnen deze jouw blog, pagina of pijlerpagina niet effectief lezen en indexeren. 

Dit klinkt misschien eenvoudig, maar er zijn veel aspecten waarmee je rekening moet houden. 

Bijvoorbeeld:

  • Spiders en Indexing;
  • HTTP headers;
  • Status codes;
  • Robots meta tags;
  • Sitesnelheid.

Je kunt deze aspecten zelf regelen, maar je kunt de technische SEO kant ook door jouw webbouwer laten oplossen. 

Een goed functionerende website heeft invloed op jouw positie in de Google. Daarom is niet alleen tekstuele SEO belangrijk, maar ook deze technische SEO aspecten. 

Linkbuilding

Wat is linkbuilding?
Linkbuilding is het uitwisselen van links met andere websites in de hoop het succes van jouw SEO en domeinautoriteit te vergroten. 

Er zijn verschillende plekken om backlinks te krijgen:

Linkbuilding plekken

72% van de SEO professionals gelooft dat backlinks een belangrijke ranking factor zijn. Het is een zeer effectief onderdeel van je SEO strategie. Echter kunnen linkbuilding technieken erg tijdrovend zijn. Kleinere organisaties hebben niet altijd de middelen om met backlinking te experimenteren. 

Het is daarom interessanter om te kijken naar welke technieken wél passen binnen jouw vaardigheden en budget. Het is ook belangrijk om te weten dat het beter is om een paar backlinks met een hoge autoriteit te hebben dan honderden websites met een lage autoriteit.

SEO content writing:

Als je content schrijft om je positie in Google te vergroten, zijn keywords slechts een onderdeel van dit grote avontuur. De stijl, structuur en zelfs de toon in je teksten kunnen invloed hebben op hoe jouw content rankt. 

Niemand weet zeker hoe de algoritmen van Google werken. We weten wel wat hun missie is:

‘To organise the world’s information and make it universally accessible and useful’

Hierdoor kunnen we wel speculeren wat Google als waardevolle content beoordeelt:

– Georganiseerd: Google houdt ervan als alles netjes is. De zoekmachine heeft een voorkeur voor goede geordende en mooi gelabelde content.

Toegankelijk: Google wil haar gebruikers snel de beste resultaten geven. Daarom is het belangrijk dat Google direct begrijpt waar jouw content over gaat.

Nuttig: Sinds Google geavanceerde is geworden, is de relevantie van content ook belangrijker. Google begrijpt precies waar gebruikers naar op zoek zijn. Ook als een gebruiker dat zelf nog niet helemaal weet. Dit komt simpelweg door de context van de zoekopdracht. 

Een van de dingen die Google echt begrijpt, is de manier waarop mensen hun informatie online verwerken. Maar ook hoe anders de ervaring is bij offline lezen. Online content kan ongelofelijk krachtig zijn, maar je moet wel realistisch zijn over hoe lezers informatie verwerken. 

Simpel gezegd zijn we een generatie van skim-reading

Er is een overschot aan informatie beschikbaar. In een ‘nu, nu, nu’ cultuur, hebben mensen niet het geduld om onnodige details te lezen. 

Sterker nog: 

  • 55% van alle paginaweergaven krijgt minder dan 15 seconden aandacht;
  • Bezoekers lezen slechts 20% van de tekst op een gemiddelde pagina;
  • Mensen lezen niet van links naar rechts. Het patroon waarin lezers online content lezen, is in een F-vorm. Dit geeft aan dat ze niet alle content lezen. 

Ik hoor je denken…. 

“Als toch niemand meer de tijd neemt om mijn content volledig te lezen, wat heeft het dan voor zin om te schrijven?”

Moet je dan maar stoppen?

Absoluut niet.

Onthoud dat bloggen effectief is:

  • Bloggen zorgt voor meer leads;
  • 47 procent van de mensen leest informatie online, zoals in blogs, voordat ze een aankoop doen;
  • 84 procent van de bedrijven die bloggen, zegt dat hun blog resultaten oplevert.

Test niet langer het geduld van jouw lezers. Schrijf geen lappen tekst. Optimaliseer jouw content voor skim-readers.

Tekststructuur 

Aangezien de concentratieboog van de gemiddelde lezer minder wordt, loont het om de tekst te structureren. Zo kun je jouw bouncepercentage verlagen en SEO verhogen.

Hoe doe je dat?

– Schrijf een effectieve inleiding:
Structureer jouw content en creëer de F-vorm om de aandacht van een skim-reader te krijgen. Dit betekent dat je de moraal van jouw verhaal al in de inleiding duidelijk moet maken. Vul het verhaal vervolgens aan met opvallende koppen door jouw blog heen.

De inleiding is het meest belangrijke onderdeel van jouw blog. De gemiddelde lezer besteedt 80% van zijn/haar tijd aan informatie boven de “vouw”. Daarom is de inleiding zo belangrijk. Maak jouw intro sterk genoeg en overtuig de lezer om door te scrollen.

Een goede inleiding:

    • Stelt een goede vraag;
    • Zet de toon van jouw blog;
    • Geeft de lezer een voorproefje van wat er komen gaat;
    • Is kort en pittig;
    • Is intrigerend en spoort de lezer aan om verder te lezen.

Een inleiding is ideaal om de aandacht te trekken. Maar een pittige openingsalinea, met jouw focus keyword, is een uitstekende manier om jouw SEO te verbeteren. Hoe eerder jij aan Google laat zien waar jouw blog over gaat, hoe beter. Het is belangrijk om ervoor te zorgen dat jouw keyword op de eerste plek komt.

Maak jouw alinea’s ook duidelijk. Start iedere alinea met de belangrijkste statement. Aangezien lezers jouw content scannen, is het belangrijk om direct to the point te komen. Zo zorg je ervoor dat als ze content skippen, alsnog de belangrijkste informatie en waarde uit jouw blow halen. 

– Leesbare content:
Een goed blog is makkelijk te lezen en biedt waarde, ook als het gescand wordt. Het is van cruciaal belang dat jouw content beknopt en eenvoudig is.

Probeer deze tips uit om jouw content snel leesbaar te maken:

    • Vermijd een passieve schrijfstijl;
    • Vermijd onnodige bijvoeglijke naamwoorden en bijwoorden die zinnen langer en moeilijker maken;
    • Kies eenvoudige alternatieve woorden.

– Maak gebruik van witruimtes
Blogs met veel witruimte lezen veel prettiger. Onderzoeken hebben zelf aangetoond dat de lay-out van de pagina de tevredenheid van de lezer beïnvloedt.

Met deze tips creëer je meer witruimte:

      • Voeg bulletpoints en lijstjes toe;
      • Schrijf korte alinea’s. Hou het op vijf regels of minder;
      • Breek de tekst op met aanhalingstekens, afbeeldingen of grafieken.

– Tone of voice
Een duidelijk beeld van jouw doelgroep is zeer belangrijk voor effectieve SEO-copywriting. Doe onderzoek zodat je zeker weet dat je woorden gebruikt die jouw klanten begrijpen, gebruiken en naar zoeken. 

We zijn er…

Het einde van SEO in 2021. Het is nog al wat informatie om in je op te nemen. Wij hopen dat je er iets aan hebt en jouw blogs binnenkort bovenaan in Google verschijnen!

Heb je hulp nodig met SEO in 2021 of met content marketing? Neem dan contact met ons op!

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2