Schurq

Target je advertenties op e-mailadressen met Google Customer Match

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Goed nieuws! Google heeft een nieuwe targeting methode voor je advertenties: Customer Match. Deze functie maakt het voor ons marketeers mogelijk om een e-maillijst te uploaden,bijvoorbeeld vanuit je CRM. Om hier vervolgens specifieke advertenties te targetten op leads die met hun e-mailadres ingelogd zijn op Youtube, Gmail of Google.

Misschien komt dit je al bekend voor…

Facebook en Twitter hebben deze functie namelijk al een tijdje, maar deze is vooral gericht op het bereiken van mensen op het platform zelf. Google gaat iets verder. Je kunt de nieuwe Customer Match functie eigenlijk vergelijken met remarketing alleen target je nu op basis van e-mailadressen in plaats van op eerdere bezoeken aan je website.

De kracht van Google Customer Match is dat je zolang een gebruiker een e-mailadres gekoppeld heeft aan een account op bijvoorbeeld YouTube, Gmail en Google, dat je jouw leads of bestaande klanten op specifieke momenten kunt bereiken met zeer gerichte advertenties.

En dit geldt niet alleen voor de e-mailadressen die je al hebt..

Je kunt met Customer Match je advertentie ook targetten op een doelgroep gebaseerd op een zogenoemde ‘Customer Match lijst’. Tenminste, bij Gmail en YouTube. Helaas nog niet in de Google zoekmachine zelf.

Hoe werkt het?

Ik zal het uitleggen aan de hand van een kort voorbeeld en een stappenplan.

Voorbeeld

Wij verkopen Marketing Automation software en wij willen hiervoor gaan adverteren. Allereerst maken we een lijst met de e-mailadressen die onze klanten ons hebben gegeven. Bijvoorbeeld toen zij een demo aanvroegen. Vervolgens maken wij een campagne aan en targetten deze op de e-maillijst die we zojuist hebben aangemaakt. Deze campagne is dan zichtbaar voor alle klanten die op Google zijn ingelogd met hun e-mailadres.

Zet je e-maillijst op in 12 stappen:

1. Login in je AdWords account;

2. Klik op gedeelde bibliotheken in de linkerbalk;

3. Klik op doelgroepen;

4. Nu kom je op een pagina terecht waar je een remarketing lijst kunt toevoegen. Als je hierop klikt verschijnt er een drop-down menu waar je dan vervolgens kiest voor e-mails van klanten;

5. Geef de nieuwe lijst een naam;

6. Kies voor het uploaden van e-mailadressen;

7. Selecteer de lijst met e-mailadressen die je verzameld hebt. Deze kun je gecodeerd uploaden met Customer Match SHA2 converter, maar dit is niet verplicht;

8. Geef een URL op waar mensen kunnen kiezen om zich af te melden van de lijst. Hetzelfde idee als de keuze die je altijd krijgt onder e-mails;Geef aan hoe lang je de mensen wilt targetten. Bijvoorbeeld een maand. Hierbij dien je na te denken over hoe lang het zin heeft om de advertentie te tonen;

9. Als je wilt kun je nu een iets uitgebreidere omschrijving geven van je lijst;

10. Druk op opslaan. Je ziet vervolgens onder “doelgroepen” wanneer je lijst klaar is met uploaden;

11. Voeg je e-maillijst toe aan een campagne:

  • Om je advertenties in Gmail te vertonen: voeg je de lijst toe aan een “Display netwerk only” campagne. Open de campagne → klik op de Display Network knop → klik op targeting → kies je campagne en doelgroep → druk op targeting toevoegen → selecteer de interesses en remarketing → tot slot klik je op remarketing lijsten en selecteer je een lijst;
  • Om je advertenties in de zoekresultaten te vertonen: voeg je lijst toe aan een “Search Network only” of “Search Network with Display Select” campagne;
  • Vertoon advertenties in Youtube door: je lijst toe te voegen aan een “online video” campagne.
De eisen die Google Customer Match stelt

Nu weet je hoe je een e-maillijst aanmaakt en koppelt aan een campagne in Google Customer Match. Maar toch ben je er nu nog niet. Google heeft namelijk een aantal eisen opgesteld waaraan jij/je e-maillijst moet voldoen, voordat je het kunt uploaden:

  • Je kunt je lijst alleen uploaden als .csv bestand die niet groter is dan 17MB;
  • De e-mailadressen zijn gescheiden door middel van komma’s of een witregel;
  • Je mag je ledenlijst niet langer dan 180 dagen targetten;
  • E-mailadressen die niet voldoen aan het beleid van Customer Match zijn verwijderd (bijvoorbeeld e-mailadressen die niet op legale wijze verkregen zijn);
  • Je campagne moet minimaal 1000 actieve bezoekers/gebruikers hebben;
  • Zorg ervoor dat je in jouw eigen privacybeleid duidelijk terug laat komen dat je e-mailadressen van klanten deelt met derden om services namens jouw bedrijf uit te voeren;
  • Gebruik alleen goedgekeurde API of interface van Google om de e-mailadressen te uploaden;
  • Zorg ervoor dat je voldoet aan de toepasselijke wet- en regelgeving.

Voor meer informatie over Customer Match klik hier

Vergroot je e-maillijst en bereik jouw ideale klant

Kort samengevat biedt Customer Match ons de mogelijkheid om leads en bezoekers die je website al eerder hebben bezocht te bereiken door middel van hun e-mailadres, in plaats van data. Maar dan moet je natuurlijk wel e-mailadressen (legaal) verzamelen.

Wil je precies weten hoe je je e-maildatabase vergroot, neem dan contact met ons op. 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2