Schurq

Verhoog je mobiele conversies met Facebook Lead Ads

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Veel marketeers hebben Facebook Lead Ads met open armen ontvangen in 2016. Maar in hoeverre maakt jouw organisatie gebruik van deze krachtige tool?

De Facebook Lead Ads hebben zoveel aandacht gekregen sinds de aankondiging, dat ze zelfs de langverwachte ‘dislike’ knop overschaduwd hebben. Simpel gezegd, zorgt deze tool ervoor dat formulieren eenvoudiger in te vullen zijn, zodat conversies worden verhoogd.

Aangezien Lead Ads voor veel B2B organisaties nieuw zijn, hebben wij een “How To” blog geschreven om jou alle informatie te geven die nodig is om zo snel mogelijk succesvolle Lead Ads campagnes te starten.

We leggen je uit; wat lead ads zijn, hoe ze eruit zien en waarom je ze moet gebruiken.

Wat zijn Facebook Lead Ads?

Toen Facebook de Lead Ads aankondigde, werden deze gepromoot als advertenties die het invullen van formulieren zo simpel maakten als “Tik, Tik, Klaar”. En dit is een verrassend nauwkeurige beschrijving van hoe dit nieuwe type advertentie werkt.

Facebook lead ads

Op zich zien deze er niet echt anders uit dan de mobiele advertenties die je al kende. Totdat je op een Lead Ad klikt. Normaal gesproken word je dan doorgestuurd naar een landingspagina. Maar nu wordt er een formulier geopend met vooraf ingevulde contactgegevens.

vooraf ingevulde gegevens


Voorbeeld van een Facebook Lead Ad. Zodra je klikt op de advertentie, krijg je een formulier te zien.

Facebook vult automatisch zoveel mogelijk velden in, die ze haalt uit het profiel van de gebruikers.

Bijvoorbeeld naam, e-mailadres en telefoonnummer vult Facebook automatisch in. Kortom, jouw leads/prospects hoeven de Facebook app niet te verlaten én zij zijn aanzienlijk minder tijd kwijt met het invullen van hun gegevens!

Ideaal.

Bovendien kun je als bedrijf deze formulieren volledig aanpassen. Je kunt extra informatie vragen in de formulieren, zodat je meer te weten komt over je leads. Deze extra informatie kun je dan weer gebruiken in je opvolgingen. Je kunt bijvoorbeeld vragen hoe groot de onderneming is, de relatie status of hun vakgebied.

Facebook lead ads

Facebook Lead Ads voor mobiel

Facebook Lead Ads zijn op dit moment alleen beschikbaar voor de mobiele nieuwsfeed (mobile newsfeed placing) en slechts voorzien van een “standaard” ad-formaat:
- Kop
- Afbeeldingen
- Beschrijving
- CTA knop die je dan leidt naar het lead generation formulier.

Dit format zal nog worden uitgebreid.

Unieke voordelen van Lead Ads

Behalve het lead generation formulier lijkt een Lead Ad nog niet heel anders, maar ze hebben toch echt unieke voordelen die geen andere advertenties hebben. 

1. Verhoogde mobiele conversies
Dit is een van de meest voor de hand liggende voordelen. Uit case studies bleek dat slechts 35% van de conversies via mobiele advertenties kwamen, hoewel ze wel meer kliks verzamelden. Dit had vooral te maken met dat het voor gebruikers te veel gedoe was om Facebook te verlaten; een landingspagina met vaak trage laadtijden en het handmatig invullen van een formulier op een klein scherm was niet echt in trek.

Daarom gaan we ervan uit dat mobiele gebruikers nu wél zullen converteren. De gebruiker hoeft niet meer van Facebook af en het invullen van een formulier wordt makkelijker gemaakt met automatisch ingevulde velden.

Hoe minder inspanning nodig is, hoe beter. Dat is het uitgangspunt van Lead Ads.


2. Ze besparen marketeers en bedrijven veel tijd
Doordat je de formulieren helemaal zelf kunt aanpassen, hoef je geen speciale landingspagina meer te maken voor lead generation campagnes. Facebook maakt het nu allemaal voor je mogelijk! Je kunt meerdere formulieren voor verschillende campagnes maken binnen enkele seconden. Als je dit vergelijkt met het creëren, beheren en hosten van landingspagina’s, is dit een fluitje van een cent. Een enorme ontwikkeling voor bedrijven!

Hoe creëer je Lead Ads?

De Facebook Lead Ads kun je op dit moment alleen in de power editor creëren.

Wanneer je een Lead Ad wil maken, kies je voor “Lead Generation” als jouw doelstelling.

Facebook lead ads

Vervolgens word je heel eenvoudig door Facebook door de volgende stappen heen geloodst. Het opmaken van de advertentie is vrijwel hetzelfde als de opmaak van de “gewone” advertenties.

Belangrijk:

Voor het gebruik van Facebook Lead Ads heb je een privacybeleid en/of juridische disclaimer nodig. Je kunt de link invoeren naar jouw privacybeleid of jouw volledige disclaimer toevoegen. Dit heb je nodig om de Lead Form te voltooien.

Komende extra’s aan Lead Ads

Omdat Facebook Lead Ads nog vrij nieuw is, is er nog ruimte voor verbetering. Deze innovatie is al top, maar er zullen nog extra’s komen die het gebruik van Lead Ads nog makkelijker maken en zorgen dat ze mogelijk nog effectiever worden.

Extra fijn voor marketeers:

1. Desktop Placement
Nu Lead Ads zorgen voor hogere click-through rates op mobiel, is Facebook ook bezig met Lead Ads voor op desktop. Wij zijn benieuwd voor welk resultaat dat zal zorgen.

2. Video & Carousel Ads Formats
Video advertenties en carousel beeld advertenties presteren erg goed op Facebook. Het is inmiddels al bekend dat zowel video- als carrousel advertenties niet alleen voor Instagram advertenties worden ontwikkeld, maar ook voor Lead Ads. Met name ook vanwege de click-through en conversie tarieven.

Bij carrousel advertenties zijn de kosten met 30-50% gedaald per conversie en 20-30% per click, terwijl de click-through-rates met 75% zijn gestegen. Door meerdere foto’s te laten zien, kun je een verhaal vertellen of meerdere producten promoten. Hierdoor zullen conversies toenemen.

3. CRM Integratie
Lead Ads zijn op dit moment a-m-a-z-i-n-g. Maar het is wel tijdrovend om toegang te krijgen tot de leads die je gegenereerd hebt. Je moet dit namelijk handmatig doen. Binnenkort zal Facebook dit makkelijker maken met een CRM integratie. Dit zal dan niet in Facebook zijn, maar via marketing partners van Facebook (nu, DriftRock, Salesforce, Eloqua, Marpost, Sailthru en Marketo).

Dus lead ads…

Lead Ads zijn over het algemeen een super goede uitvinding. Speciaal ontworpen om het succes van lead generation campagnes te laten stijgen. Deze nieuwe tool, zal je helpen om nieuwe klanten te krijgen en jouw mobiele conversies te verhogen.

Daarnaast hoef je hierdoor ook geen specifieke landingspagina’s meer te creëren voor je formulieren. Dit vermindert het ongemak van gebruikers dat ze Facebook moeten verlaten.

Dus, start met het integreren Facebook Lead Ads in je online marketing strategie!

Wij kunnen je hierbij helpen! Neem contact op met onze advertising specialisten.  

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren