Hoe versterkt marketing automation de customer journey?

Hoe versterkt marketing automation de customer journey?

Leads die verloren gaan door te laat handelen, het marketingteam dat niet begrijpt waarom je de verkoopdoelen niet haalt en jouw verkopers passen hun eigen proces toe. Komt dit jou ook bekend voor en wil je weten welke acties jouw team moet nemen om het salesproces te optimaliseren? Versterkt marketing automation de customer journey? Wij zeggen volmondig ja! Lees hier wat marketing automation voor jouw bedrijf kan betekenen!

Marketing Automation is het automatiseren van sales en marketingprocessen met de juiste boodschap op het juiste moment, geheel gepersonaliseerd. 

Elke bezoeker heeft een andere behoefte. In marketing automation software kun je eenvoudig de stappen van de bezoeker volgen. Hierdoor kun je zien in welke fase van de customer journey de bezoekers zich bevinden en wanneer zij afhaken – op individueel niveau! Met de verkregen inzichten is het makkelijker om jouw marketing activiteiten hierop af te stemmen. Je kunt bezoekers naar de juiste fase van de customer journey begeleiden, bijhouden hoelang het duurt voordat zij zich in de volgende fase bevinden en jouw salesteam op de hoogte stellen wanneer bepaalde bezoekers een doel hebben bereikt.

Optimale samenwerking tussen Sales en Marketing afdeling 

Een goede samenwerking tussen marketing en sales is essentieel om kwalitatieve leads te genereren voor jouw organisatie is het belangrijk om een buyer persona te definiëren, de customer journey in kaart te brengen en te bepalen op welke momenten in deze customer journey marketing en sales een actie moeten uitvoeren om een lead door de marketing- en salesfunnel te begeleiden. De marketing afdeling maakt de leads ‘warm’ tot de lead klaar is om overgedragen te worden aan de sales afdeling. Die de leads op hun beurt stimuleren om tot een aankoop over te gaan. Marketing automation zorgt ervoor dat jouw marketing en sales strategie worden geautomatiseerd. 

Marketing automation regelt de details

De software haalt de informatie op van de website, vindt de meest betrokken contacten en automatiseert de marketing. Wij lichten hier drie belangrijke gegevens toe die wij uit marketing automation halen:

  • Terugkerende bezoekers

Door middel van site tracking kun je jouw bezoekers volgen, zodat je inzicht hebt in elke stap van de customer journey. Op deze manier kun je ze bieden waar ze naar op zoek zijn op het juiste moment en voorkom je dat ze jouw website weer verlaten. Doordat je ziet in welke producten, diensten en/of informatie jouw bezoekers geïnteresseerd zijn, kun je op tijd contact met ze opnemen voordat ze afgeleid raken. Je kunt een geautomatiseerde follow-up mail sturen met informatie over de producten/diensten die zij bekeken op jouw website.

marketing automation

  • Lead scoring 

Met marketing automation krijg je inzicht in het gedrag van de bezoeker op jouw website. Je kunt precies zien wanneer iemand inlogt, waar iemand op klikt of wat iemand besteld. Bij al deze acties krijgt een bezoeker punten toegekend, dit heet Lead scoring. Hoe meer punten, hoe warmer de lead is. Wanneer een Lead genoeg punten heeft, wordt deze door het marketingteam overgedragen aan het salesteam, de lead is dan klaar om over te gaan tot een aankoop. 

marketing automation

  • Abandonment cart 

Abandonment cart houdt in dat de bezoeker de winkelwagen verlaat voordat de aankoop is voltooid. Door het inzicht dat je in jouw bezoekers hebt gecreëerd, kun je deze aankoop herstellen. Dit kan door middel van geautomatiseerde e-mails waarmee de bezoeker een reminder krijgt. 

Wij zullen nu dieper ingaan op een bekende marketing automation software: SharpSpring. Overige handige marketing tools die je als B2B marketeer moet hebben, kun je hier meer lezen.

marketing automation

SharpSpring Sales Optimizer 

SharpSpring Sales Optimizer automatiseert het salesproces. Het biedt een automatische pijplijn, hierin kunnen taken en acties gecreëerd worden. Door het gebruik van deze pijplijn, bieden verkopers de beste customer journey voor conversie. Deze hulpmiddelen geven je controle over de kwaliteit van de verkoop communicatie.

sharpspring pijplijn

De visuele workflow builder

In de visuele workflow builder kun je jouw ideale verkoopproces ontwerpen. Hierin kan je aangeven welke stappen jouw team moet nemen. Denk hierbij aan het ontwikkelen van kansen tot aan het sluiten van een verkoop. Het verkoopteam en het marketingteam kunnen hier beide gebruikmaken van dezelfde automatiseringstools, waarin de leads verder begeleid worden naar de uiteindelijke sale.

workflow

Met de workflows kun je naast het overdragen van taken ook acties automatiseren. Bijvoorbeeld het ontwikkelen van een kans en het verplaatsen van een deal naar een nieuwe pijplijn-fase. Deze geautomatiseerde actie zorgt ervoor dat de eventuele gaten die er zijn worden opgevuld. Daarnaast houdt het de leads betrokken zonder dat je hier iets voor hoeft te doen. Hierdoor kan het team zich meer richten op het daadwerkelijk binnenhalen van klanten in plaats van hun tijd te steken in de administratie.

Naast het toewijzen van acties in jouw workflow kun je ook details toepassen, dit maakt het compleet. Zo kan je bij een actie bepalen welke e-mails (dit is het belangrijkste online kanaal voor bedrijven) en media jouw sales medewerker verstuurd. Bij elke toegewezen verkooptaak kan je e-mail templates koppelen die verstuurd moeten worden. Je kunt content items toevoegen die relevant zijn voor de fase van de customer journey waar de lead zich in bevindt. Op deze manier is het makkelijk om de verkoop communicatie af te stemmen op de contentstrategie van het marketingteam. Je hebt controle over de boodschap die overgebracht moet worden naar de leads.

Het persoonlijk contact ligt natuurlijk nog altijd bij de verkoper. De verkoper heeft nog steeds ruimte om hier zijn eigen draai aan te geven. Vanuit het taakbeheer heeft de verkoper de optie om een Smart Mail te versturen of om deze voor een bepaalde lead aan te passen via de e-maileditor.

Het beheren van taken

Een-op-een betrokkenheid is erg belangrijk, maar kan ook gevaarlijk zijn. Handmatige telefoon- en mail-taken bieden ruimte om fouten te maken, zoals het missen van een follow-up mail. Op deze manier kun je kansen mislopen voor een verkoop. Sales Optimizer zorgt ervoor dat je geen leads en kansen misloopt. Je kunt dit beheren door je eigen planning aan de opvolging geven.

task manager

In het taakbeheer van elke verkoper kun je automatisch vervolgopdrachten automatisch genereren. Wanneer een Lead bijvoorbeeld op jouw site zit, komt dit bovenaan te staan en kan jouw team meteen contact opnemen nu jouw organisatie nog on top of mind is bij de lead. 

Hot Lead Engagement

In de Activity Feed kun je heel eenvoudig aangeven wie contact op moeten nemen. Dit biedt direct inzicht in welke leads geautomatiseerde taken hebben. Lead owners kunnen zo meteen zien wie er momenteel interessant zijn, zodat deze opgevolgd kunnen worden. Als een lead een e-mail opent, is dit te zien in de Activity Feed en wordt er gemarkeerd wanneer de lead owner een vervolgtaak heeft. Het salesproces kan zo op de juiste manier worden afgestemd op de fasen in de customer journey.

activity feed

Een gestroomlijnd salesproces

Het is van belang om jouw team de goede weg op te helpen zodat alles gestroomlijnd verloopt. Dit kan door middel van rapporten die beschikken over de details van het salesproces. Hier kun je zien welke geautomatiseerde taken gedurende een bepaalde periode moeten worden voltooid of opnieuw worden ingepland. 

sales optimizer

Om te controleren of alles volgens plan verloopt, kun je nagaan of verkopers hun mails hebben verstuurd wanneer je dit hebt toegewezen en of de resultaten van de geautomatiseerde taken allemaal op schema liggen.

Kortom, met SharpSpring Sales Optimizer kun je het ontwerpen, implementeren en verfijnen van jouw salesproces eenvoudiger en effectiever maken. 

Dit zijn de voordelen die wij met marketing en sales automation ervaren op een rij:   

  • Het verhoogt de marketing- en sales productiviteit;
  • Het verhoogt de communicatiesnelheid; 
  • Het vermindert de fouten die handmatig gemaakt kunnen worden;
  • Er is een betere conversie mogelijk;
  • Hogere kwaliteit aan leads;
  • Informatie en dataverrijking;
  • Het verhoogt je ROI;
  • Het verbetert de klantrelatie; 
  • Het maakt lead nurturing mogelijk;
  • Het versimpelt je taken

Wil je meer weten over marketing automation of SharpSpring?

Neem dan contact op met onze specialisten!

Neem contact op

 

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.