Schurq

Waarom e-mailmarketing niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De resultaten van het landelijk Nationaal e-mailonderzoek zijn binnen. Hieruit blijkt dat e-mailmarketing nog steeds de belangrijkste vorm van online marketing is!

Yay!

Maar liefst 85% van de Nederlanders schreef zich dit jaar in op nieuwe e-mailnieuwsbrieven! Dus starten met Marketing Automation heeft nog steeds zin, als je dat nog niet had gedaan;)!

Tevens is er dit jaar gekeken naar de relatie tussen e-mail en social media. E-mail is populairder dan social media als het aankomt op persoonlijke communicatie. Dat had je vast niet verwacht!

Zo zijn er nog veel meer interessante resultaten. Lees snel verder, want wij hebben de 12 belangrijkste voor je opgesomd.

#1 Steeds meer (91%!) online bestedingen

Nederlanders kopen steeds vaker hun producten of diensten online. Maar liefst 91% om precies te zijn! Het bedrag van de online bestedingen is in 3 jaar ook gestegen van 10,6 miljard naar 16,07 miljard. De conclusie die we hieruit trekken? Bied je producten ook online aan.

Uit het e-mailonderzoek van vorig jaar bleek ook al dat de meeste online aankopen (72%) beginnen met een e-mail. Dit jaar zei 73% 'ja' op de vraag of zij weleens iets kochten naar aanleiding van een e-mail. Nederlanders kopen zelfs vaker dan één keer iets online na een e-mail. De online aankopen worden het vaakst gedaan op een laptop.

#2 Ook de maandelijkse nieuwsbrieven zijn nog steeds een succes

85% van de Nederlanders heeft zich in het afgelopen jaar op nieuwe e-mail nieuwsbrieven ingeschreven. 57% hiervan schreef zich in op 1 tot 5 nieuwe nieuwsbrieven. Een klein groepje van 16% doet dit op 6 tot 10 nieuwe e-mail nieuwsbrieven.

nieuwsbrieven e-mailmarketing

#3 Bijna alle Nederlanders (96%!) gebruiken e-mail voor persoonlijke communicatie

Op een goede nummer 2 staat de bevestiging van een aankoop in een webshop, met 77%. De reclame-emails en nieuwsbrieven staan op nummer 3 met 74%. E-mail wint het zelfs van social media. Social media wordt door 89% van de Nederlanders als persoonlijke communicatie gebruikt. Entertainment staat op 2 met 61%.

persoonlijke communicatie e-mail

#4 Het gemiddelde aantal ontvangen e-mails per week is gedaald, maar nog steeds hoog

Vorig jaar ontvingen de Nederlanders gemiddeld 96! e-mails per week, dit jaar staat het gemiddelde op 79 e-mails. Dit is nog steeds een hoop! Ook dit jaar verschilt het per leeftijdscategorie. De leeftijdscategorie 14-17 jaar ontvangt per week de minste e-mails, 42 stuks en de categorie 45-54 ontvangt de meeste, 104 stuks. De e-mails die ze ontvangen, zijn vooral reclame e-mails.

aantal ontvangers per week e-mailmarketing

#5 E-mail wordt nog steeds het vaakst gelezen op de smartphone

Het scheelt niet veel vergeleken vorig jaar, maar de smartphone wint het weer van de laptop. 37% van de deelnemers leest e-mails op de smartphone, vorig jaar was dit nog 36%. 30% leest e-mails het vaakst op de laptop.

e-mailmarketing smartphone

#6 Als het gaat om digitale privacy, geeft e-mail het meeste vertrouwen

Vorig jaar scoorde e-mail ook al het hoogst bij dit punt, maar het vertrouwen is wel iets gedaald. In 2015 vertrouwde 66% e-mail het meest als digitaal communicatiekanaal, dit jaar is dit 60%. Het vertrouwen in WhatsApp is dit jaar gegroeid van 10% naar 17%.

#7 Nederlanders schrijven zich het vaakst uit vanwege een te hoge frequentie

Als de frequentie te hoog is, schrijft 50% van de Nederlanders zich uit voor e-mail nieuwsbrieven. Op nummer twee met 49% staat de reden: ‘onderwerpen die niet interessant genoeg zijn’.

hoge frequentie e-mail

#8 WhatsApp en Facebook zijn de meest gebruikte social mediaplatforms

Gemiddeld 83% van de Nederlanders maakt het meest gebruik van WhatsApp. Facebook staat op een goede tweede plek met 80%. Het gebruik van de social mediakanalen verschilt wel per leeftijdscategorie.

#9 Nederland start nog steeds haar dag met WhatsApp en e-mail

WhatsApp is het populairst in de ochtend, gemiddeld 42% start zijn/haar dag met WhatsApp. E-mail scoort gemiddeld 33%. Zij gaven echter wel aan dat deze start ook afhangt van welk bericht is binnengekomen. Tevens hangt de keuze ook erg van de leeftijd af. Onder de 65-plussers start namelijk 70% hun dag met e-mail en maar 13% met WhatsApp, terwijl er in de categorie 18-24 door 69% met WhatsApp wordt gestart en maar 8% met e-mail.

dagbesteding whatsapp facebook

#10 Ochtend en avond zijn onze favoriete leesmomenten

Het lijkt erop dat we vooral voor en na ons werk/school onze e-mails lezen. De uren van 07:00 tot 09:00 uur en van 19:00 tot 21:00 uur scoren namelijk het hoogst.

Op social media zijn we vooral in de avond actief. Van 19:00 tot 23:00 zijn we druk aan het Facebooken, Instagrammen, Pinteresten en Twitteren.

#11 Bijna de helft van de Nederlanders checkt hun e-mail 1-3 per dag

40% checkt dagelijks 1 tot 3 keer hun e-mail. Een kleinere groep van 25% checkt hun e-mail zelfs 4 tot 6 keer per dag.

Voor social media hebben de meeste Nederlanders ook zo’n 1 tot 3 keer per dag oog, gemiddeld 31%. Hoewel de leeftijdscategorie 18-24 social media dagelijks meer dan 20 keer checkt!

e-mailmarketing 1-3 keer per dag

#12 Het aantal commerciële berichten via e-mail neemt toe

Op de vraag of Nederlanders het afgelopen jaar via e-mail meer commerciële berichten hebben ontvangen, gaf 48% ‘ja’ als antwoord.

Welke trends worden er waargenomen in het onderzoek?

Blinker heeft het nieuwe e-mailonderzoek en dat van de afgelopen jaren naast elkaar gelegd. Hierdoor werden een aantal trends zichtbaar. Zo is de voorkeur om e-mails te lezen op mobiel gestegen en kopen mensen vaker online naar aanleiding van een e-mail.

De conclusie die wij trekken uit de resultaten van het onderzoek is dat e-mailmarketing nog steeds niet mag ontbreken in jouw marketingstrategie. Want even serieus: 85% nieuwe inschrijvingen op nieuwsbrieven, dat zegt toch genoeg? Dus waar wacht je nog op, begin een ‘killer’ nieuwsbrief te maken! Lees in dit blog de tips om je e-maillijst te vergroten. 

Het volledige onderzoek kun je hier lezen.

De resultaten van vorig jaar nog eens bekijken? Lees ons vorige blog hier.

 
Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2