Schurq

Wanneer heb je een cookiemelding nodig volgens de GDPR?

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Nu de nieuwe privacywetgeving is ingegaan, dien je ook te kijken naar de cookie-instellingen van jouw website. Want wanneer heb je nou precies een cookiemelding nodig? Wij geven het antwoord in dit blog!

Het College Bescherming Persoonsgegevens (CBP) en de Autoriteit Persoonsgegevens categoriseren alle cookies in 2 hoofdcategorieën: functionele en niet-functionele cookies. Als je aan de cookiewet wil voldoen, dien je rekening te houden met de volgende regel:

– Functionele cookies = geen toestemming nodig

Niet-functionele cookies = wel toestemming nodig

Heb je niet-functionele cookies op je website? Dan heb je dus een cookiemelding nodig waarin men toestemming kan geven voor het verzamelen van de cookies. 

Voor het gemak geven wij nog even een overzicht van de functionele cookies en niet-functionele cookies. 

Functionele cookies (geen toestemming nodig)

– Functionele (noodzakelijke) cookies: Deze cookies zorgen ervoor dat jouw website goed functioneert. Wanneer je deze cookies niet zou gebruiken, werkt de website niet zoals het hoort. Voorbeelden van deze cookie zijn: functies voor de basisnavigatie, toegang tot beveiligde gedeelten mogelijk maken of een item toevoegen aan een winkelmandje bij een webshop, die vervolgens onthoudt wat jij tijdens je bezoeken in je winkelmandje stopt. 

– Voorkeurscookies: Deze cookies zorgen ervoor dat een website informatie kan onthouden, zoals het gedrag van een bezoeker op de website of een voorkeur van de vormgeving, zoals voorkeurstaal of de regio waar iemand woont.

Niet-functionele cookies (wel toestemming nodig)

– Analytische cookies: Deze cookies geven je inzicht in hoe bezoekers jouw website gebruiken. Het programma dat gebruikt wordt om deze informatie in af te lezen, is Google Analytics. 

– Social media cookies: Deze cookies worden geplaatst door de social media platformen als je op jouw website gebruikmaakt van hun functies, zoals share en like-knoppen. Maar ook als je bijvoorbeeld via YouTube een video deelt op jouw website, worden er cookies geplaatst. 

– Advertentie cookies: Deze cookies zorgen ervoor dat jouw bezoekers de juiste advertenties zien op diverse (social) platformen. Zo kun je relevante advertenties tonen voor iedere individuele gebruiker, denk bijvoorbeeld aan remarketing.

– Niet-geclassificeerde cookies (vaak cookies van derden): Er zijn een aantal cookies die niet geclassificeerd zijn door de overgang van het oude naar het nieuwe systeem. Uiteindelijk zullen deze cookies onderverdeeld worden in de andere drie categorieën. Als de cookies van een derde partij komen, is het belangrijk om na te gaan welke gevolgen die cookies hebben voor de privacy van jouw websitebezoeker. 

Uitzonderingen waardoor je geen cookiemelding nodig hebt

Er zijn een aantal uitzonderingen waardoor je voor de volgende cookies geen cookiemelding nodig hebt. 

– Analytische cookies: Als je alleen bezoekersaantallen meet met Google Analytics en je stelt het privacy-vriendelijk in, volgens de richtlijn van de Autoriteit Persoonsgegevens, is er geen cookiemelding nodig. 

Wil je weten hoe je Google Analytics privacy-vriendelijk instelt? Klik hier.

– Social media cookies: Als je enkel gebruikmaakt van inactieve “grijze” social media buttons die pas cookies laden na activering, heb je geen cookiemelding nodig. 

– Advertentie cookies: Als je geen doelen meet voor je advertenties en jouw Google Analytics privacy-vriendelijk instelt, heb je geen cookiemelding nodig. Je zal hier echter niet zo snel voor kiezen, omdat je dan niet kunt meten wat de resultaten van je campagnes zijn.

Informeer altijd over cookies

Zelfs als je alleen gebruikmaakt van de functionele cookies, dien je de bezoekers wel te informeren over de cookies. Dit kan gewoon in je privacyverklaring. Er is geen banner of cookiewall nodig. 

Hulp nodig om jouw cookiemelding volgende nieuwe privacywet in te stellen? Neem contact met ons op!

Neem contact op!

Bronnen:

ICT Recht

Autoriteit Persoonsgegevens

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerp…$

https://autoriteitpersoonsgegevens.nl/nl/onderwerp…$

Autoriteit Consument en markt

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2