Wat betekent de wijziging van de Google advertenties voor jou?

Wat betekent de wijziging van de Google advertenties voor jou?

Waarschijnlijk heb je het al gehoord: de Google Adwords advertenties aan de rechterzijde van de zoekresultaten zullen volledig verdwijnen. Dat maakte Google onlangs bekend. Dit nieuws zorgde voor veel vragen, want wat houdt deze verandering precies in? En welke gevolgen komen hierbij kijken? Wij namen contact op met Google om snel antwoorden te krijgen.

Wat verandert nu precies?

De advertenties aan de rechterkant verdwijnen, wat inhoudt dat er voortaan vier advertenties vertoond worden bovenaan de resultaten en drie onder de niet-gesponsorde zoekopdrachten.

Zie het voorbeeld hieronder:

  • Google en het Google-logo zijn geregistreerde handelsmerken van Google Inc., gebruikt met toestemming.

Door deze verandering komt er meer aandacht voor Google Shopping. Deze advertenties zullen voortaan rechts van de zoekresultaten getoond worden.

  • Google en het Google-logo zijn geregistreerde handelsmerken van Google Inc., gebruikt met toestemming.
Waarom kiest Google voor deze verandering?

Omdat zij na onderzoek erachter kwamen dat het tonen van advertenties onderaan de pagina beter aansluit op het gebruikersgedrag, waarbij men de pagina van boven naar beneden bekijkt. De tweede reden is dat Google de gebruikerservaring en de manier waarop advertenties vertoond worden op desktop en tablet/smartphone gelijk wil trekken. Een derde reden die wij zelf kunnen bedenken is dat de CTR op de rechter advertenties te laag was.

Wat Google verwacht

Google zelf verwacht dat het geen grote impact zal hebben op adverteerders, ook niet voor kleinere adverteerders omdat de advertenties naar de top 4 of de bodem van de pagina zullen verschuiven.

Wat wij verwachten

Wij verwachten dat het in ieder geval impact zal hebben op de organische zoekresultaten. Hoewel het nog lastig is om precies te zeggen hoe…
Aan de ene kant komen er minder advertenties (omdat de rechterzijde dus verdwijnt), maar aan de andere kant komt er een extra advertentie boven de organische zoekresultaten. Dit zorgt ervoor dat de organische resultaten naar beneden geduwd worden. De click through rate op de organische resultaten kan hierdoor afnemen.
Een ander gevolg is een mogelijke stijging in de gemiddelde kosten per klik (CPC), omdat adverteerders liever boven de vouw adverteren waardoor de concurrentie op de bovenste 4 posities zal toenemen en er een hogere cpc moet worden geboden.
Over de hoogte van de stijging kunnen we nu nog niet echt iets zeggen. Waarschijnlijk zal dit erg variëren per branche en per zoekopdracht.

Wat betekent dit voor jouw advertenties?

Een ding is zeker: door deze wijziging wordt het moeilijker om dezelfde vertoningen en clicks te behouden. Als je met bepaalde keywords in een ‘veilingoorlog’ terechtkomt, moet je jezelf misschien afvragen of sommige keywords al die tijd en moeite (kosten!) nog wel waard zijn – in vergelijking tot wat ze je opleveren.
Wij stellen voor om het volgende te doen:

1. Beoordeel hoe jouw advertenties weergegeven worden in Google’s zoekresultaten
Als je op dit moment Google Adwords advertenties aan hebt staan, kun je bekijken hoe jouw advertentie er uitziet na deze wijziging. Ga in het tabblad naar Extra en kies vervolgens voor ‘voorbeeld van advertenties en diagnose”. Hier kun je de zoekresultaten bekijken op locatie, taal, het apparaat en het domein. Wil je meer weten over hoe je dit instrument gebruikt? Klik hier >>

2. Beoordeel jouw gemiddelde positie in de zoekresultaten voor een bepaald zoekwoord
Ga ervan uit dat als je jouw hoge vertoningen en klikken wilt behouden, dat je een gemiddelde positie nodig hebt van hoger dan 3 of 4 – afhankelijk van het zoekwoord. Advertenties die minder scoren worden onder de organische zoekresultaten geplaatst of verschuiven naar ‘niemandsland’ – ook wel de tweede pagina van de zoekresultaten Je kunt jouw gemiddelde vinden in het tabblad keywords van Adwords.

3. Verhoog jouw gemiddelde positie in de zoekresultaten voor conversie zoekwoorden
Je hebt drie manieren om jouw gemiddelde positie te verhogen:
– Je bod verhogen
– Je kwaliteitsscore verbeteren
– Je extensies optimaliseren

Dus als je weer bovenaan wilt komen: verhoog je boden optimaliseer je campagne.

Maar..

Voel niet gelijk de druk om nummer één te bereiken….

Natuurlijk is het een goed idee om te streven naar een toppositie, maar een hogere positie en meer clicks betekenen niet automatisch meer rendement. Focus je dus niet op een hoge CTR of positie maar kijk altijd naar de ROI van een zoekwoord.

Onthoud..

Conversies winnen het altijd van de kliks.

Wil je meer informatie over wat de grote Google wijziging voor jou betekent?

Neem contact op met onze Adwords specialisten

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.