Wat is marketing automation en hoe past SearchUser dit toe?

Wat is marketing automation en hoe past SearchUser dit toe?

Marketing automation wordt al een aantal jaar door bedrijven gebruikt. Maar wat is het eigenlijk en op welke manier draagt het bij aan de resultaten voor een bedrijf? Wij zullen je meer vertellen over marketing automation en hoe wij dit bij SearchUser inzetten. 

Wat is marketing automation?

Er zijn verschillende definities te vinden voor marketing automation. Dit zorgt voor misvattingen. Veel marketeers denken dat je met marketing automation leads genereert. Marketing automation speelt hier een rol in, maar het is zeker niet de juiste definitie. 

Marketing automation kun je namelijk voor de gehele customer journey inzetten. Het ondersteunt bezoekers en leads in hun aankoopproces om te converteren en uiteindelijk klant te worden. Dit wordt gedaan op individueel niveau, op basis van het gedrag en de behoefte van de lead. Als er bijvoorbeeld leads gegenereerd worden via een LinkedIn advertising campagne wordt marketing automation vervolgens ingezet om de conversie te verhogen en de leads naar de sale te begeleiden middels e-mailcampagnes. Kortom, met marketing automation verstuur je de juiste content op het juiste moment naar de juiste persoon (in zowel de marketing- als salesfunnel).

Hoe werkt marketing automation?
Bij SearchUser werken we met meerdere marketing automation softwares. In dit blog focussen we ons voornamelijk op de functies en mogelijkheden binnen SharpSpring.

#1. Je ontvangt meer informatie over je leads

  • Meet exact wat de bezoekers op je website doen en hebben gedaan
    In de software kun je precies zien welke pagina’s jouw bezoekers hebben bezocht en hoe lang. Dit kan allemaal op individueel niveau. Ook kun je zien welke e-mails door deze personen zijn geopend en op welke links ze klikken.

    Website gedrag van leads in SharpSpring

  • Identificeer automatisch “warme” leads 
    Marketing automation biedt de mogelijkheid om punten aan leads toe te kennen (
    lead scoring) op basis van de acties die zij uitvoeren. Denk aan: betrokkenheid, pagina tracking, geschiktheid en volledigheid van informatie. Je ziet precies hoe leads zich van koude leads ontwikkelen tot warme leads.

   van koude naar warme leads

  • Ontvang notificaties
    Je ontvangt dagelijkse notificaties vanuit de software met daarin de personen en organisaties die de website bezoeken. Zo weet je welke leads welke behoeften hebben. 

  • Sales Optimizer & Taak management 
    Met
    Sales Optimizer kunnen de kansen, taken en sales acties geautomatiseerd worden. Compleet op basis van de fases in de opportunity pijplijn die je in marketing automation te zien krijgt. Zo kan de salesafdeling leads bereiken wanneer dit het meest relevant is, met realtime meldingen voor leadactiviteiten.

#2. Versnel de sale 

  • Segmenteer doelgroepen
     Segmenteer je doelgroepen automatisch, gebaseerd op hun gedrag op de website en/of e-mails. Zo ontvangt iedereen de boodschap die bij hun fase in het proces of bij hun specifieke behoefte past;
     
  • Automatiseer e-mails en Dynamische content (web en e-mail) 
    Dit zorgt ervoor dat alle leads exact de juiste boodschap ontvangen, op het juiste moment. De
    dynamische content is gebaseerd op hun gegevens en gedrag op de website en in de e-mails. Dit maakt de communicatie persoonlijker. Test welke e-mails wel en niet worden geopend en door wie.

    Dynamische content in e-mail

 

  • Plaats dynamische content landingspagina’s
    In SharpSpring kun je landingspagina’s maken zonder een programmeur. Je kunt hier dynamische content inzetten waardoor de landingspagina zich automatisch aanpast naar wie de gebruiker is, wat hij/zij interessant vindt en met welke content van de website die persoon al bekend is. 

  • Creëer de Perfect Audience 
    Perfect Audience is de krachtige digitale advertentie functie van SharpSpring waarbij je direct vanuit één interface al jouw ads kunt beheren. Met Perfect Audience kan je advertenties ontwerpen, campagnes opzetten en je advertenties op verschillende sites beheren. Je kunt zo “top-of-the-funnel” leads genereren. Dit is een waardevolle aanvulling op de kernfuncties van SharpSpring.

  • SharpSpring Chatbot functie 
    Binnenkort komt SharpSpring met een eigen Chatbot functie. Op deze manier worden ook de contactmomenten en vragen die via de chat worden gesteld meegenomen in de lead scoring van SharpSpring.

#3. Meet je ROI

  • Opbrengsten per campagne 
    Weet exact de netto opbrengsten van al jouw marketingactiviteiten. Denk aan Social Media, Google Ads of workshops.

  • CRM + Salesfunnel 
    SharpSpring biedt een volwaardig CRM systeem, inclusief een salespijplijn. Ook worden alle e-mail conversaties opgeslagen, kunnen notificaties worden aangemaakt en zie je de resultaten per sales medewerker. 

Voordelen van marketing automation:

  • Het verhoogt de marketing- en sales productiviteit;
  • Je kunt de communicatiesnelheid verhogen en (handmatige) fouten verminderen;
  • Betere conversie en hogere kwaliteit leads;
  • zeer specifieke informatie en dataverrijking.

Hoe zet SearchUser marketing automation in?

SearchUser werkt volgens een vast model die de stappen van het (digitale) aankoopproces visualiseert. Wanneer deze stappen op de juiste manier worden uitgevoerd, creëert dit de ultieme customer journey. Bij elke stap focust SearchUser zich op de bedrijfsdoelstelling van de klant, door middel van de juiste KPI’s. SearchUser meet alle prestaties en optimaliseert deze als dat nodig is. 

SearchUser model

  • Doelgroep. Alles start met een gesegmenteerde doelgroep. Om de doelgroep in kaart te brengen maken wij gebruik van een buyer persona. 
  • Platform. Benader jouw doelgroep op het juiste platform. Ieder platform kent zijn eigen kracht. Facebook is bijvoorbeeld voor interessegebieden en LinkedIn voor het targeten op bepaalde functies. 
  • Weggever. Maak je website gereed om leads te verzamelen, door middel van een (gratis) opt-in, de fundering van je email-workflow. Denk aan whitepapers/ebooks, calculator of een webinar. 
  • Follow-up. Versnel de sale met gepersonaliseerde content. De boodschap dient te matchen met de persoonlijke (business) situatie van de lead. 
  • Analyse. Analyseer resultaten en voer A/B tests uit voor optimalisatie. 

Marketing automation ondersteunt ons stappenplan. Onder andere om de doelgroep automatisch te segmenteren, om leads op te vangen in het systeem en om de follow-up automatisch op het juiste moment te versturen naar de juiste persoon. 

Marketing automation in de customer journey

marketing automation in de customer journey

Wil je meer weten over marketing automation en hoe wij dit toepassen?

Neem dan contact met ons op!

Neem contact op

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.