Zorgt mobiele laadsnelheid voor trouwe klanten? – Google deed onderzoek

Zorgt mobiele laadsnelheid voor trouwe klanten? – Google deed onderzoek

Smartphones zijn het meest gebruikte middel om te internetten. Daardoor is de mobiele laadsnelheid van websites een belangrijke factor geworden als het gaat om trouwe klanten. Uit onderzoek blijkt dat 85% van de consumenten een (relevante) actie op hun telefoon uitvoeren, voordat zij een aankoop doen. Om de impact van mobiel nogmaals aan te geven: veel mensen geven aan om zelfs liever hun vakantie of een vrije dag per week op te geven dan dat zij hun mobiel verliezen. Consumenten hebben een mobile-first aanpak als het gaat om het internet. Een mobiele website is de sleutel tot het nemen van beslissingen. Een mobiele website voor jouw bedrijf, die ook nog eens snel laadt, is daarom van cruciaal belang voor jouw bedrijfsgroei. 

We weten al dat men een feilloze surfervaring verwacht van bedrijven. Maar Google wilde ook graag weten wat dan de volledige impact van de laadsnelheid van een mobiele website is op de klanttevredenheid. Google ontdekte dat ondanks de 4G, er nog steeds laadtijden zijn tot 12,8 seconden in Noord-Europa.

Google mobiele laadsnelheid

Source: Google Research

Google deed een kleinschalig onderzoek in Denemarken naar hoe klanten reageren op een mobiele website met een langzame laadsnelheid. Wat is de impact van een langzame laadtijd? 

Er werd een webshop gecreëerd. Ze vroegen de respondenten om er doorheen te navigeren en producten die zij graag wilden hebben in hun winkelmandje te doen. Ze kregen slechts één minuut de tijd en konden het gekozen product winnen. Google had volledige controle over de webshop en kon de individuele bezoekers daarom verschillende laadtijden geven. Achteraf werd er gevraagd of ze de webshop zouden aanbevelen, maar er kwamen direct reacties als: “No!”. “It’s a terrible site!”

Bekijk de video om te zien hoe de respondenten reageerden:

Het resultaat

Google ontdekte een opvallend verband tussen de laadtijd van mobiele pagina’s en de loyaliteit van consumenten. Gemiddeld waren consumenten 10% meer bereid om de webshop aan te bevelen als de laadtijd met 3 seconden werd teruggebracht: van 13 seconden naar 10 seconden. Een verdere reductie – van 13 seconden naar 3 seconden – gaf een geschatte toename van 26%.

Dit suggereert dat laadtijden langer dan drie seconden een negatieve invloed hebben. Toen de laadtijd tot onder de drie seconden daalde, was de impact beperkt.

Er is dus behoefte aan snelheid…

De impact van consumentenloyaliteit op de omzet op lange termijn is groot. Dit onderzoek van Google wijst op de potentie die een geoptimaliseerde, snelle mobiele website kan hebben om de loyaliteit van consumenten te verhogen en daarmee de omzet. Hoe langzamer de website, hoe groter de potentie is om dit te verbeteren.

Jouw website nu direct versnellen?

Dat doe je zo …

Uit dit onderzoek is wel gebleken dat investeren in de snelheid van jouw mobiele website prioriteit heeft. Meet eerst eens de huidige prestatie van de website. Vervolgens kun je de website van jouw bedrijf optimaliseren om gebruikers de beste ervaring te bieden. 

Om je te helpen naar een snellere mobiele site, heeft Google verschillende handige hulpmiddelen:

  • Test My Site helpt bedrijven de snelheid van hun mobiele site te begrijpen, meten en te benchmarken.

  • AMP een web component framework om eenvoudig snelle ‘user first’ websites te maken.

  • Masterful Mobile Web biedt je een kijkje in hoe de topmerken stelt u in staat om te verkennen hoe ’s werelds topmerken soepele, snelle en boeiende mobiele ervaringen creëren – en hoe u hetzelfde kunt doen.

Wil je jouw website optimaliseren voor mobiel?

Onze webdevelopers helpen je hier graag bij. Neem contact met ons op!

Contact

Deel dit bericht via:

Op de hoogte blijven?

Meld je nu aan voor de nieuwsbrief

    SearchUser respecteert jouw privacy die valt onder de GDPR/AVG.