Bureau Buhrs – Gemeente Noordoostpolder

Gemeente Noordoostpolder



“Searchuser is een waardevolle partner bij onze aanpak, dat zie je terug in deze case: ruim 1.000 ingevulde online enquêtes die ons helpen het verhaal van Noordoostpolder op te halen.”

Bureau Buhrs 

Klant: Bureau Buhrs

Branche: Adviesbureau

Project: Website en Online Advertising

Klantvraag: “Hoe bereiken we zoveel mogelijk mensen voor associatie- en imago onderzoek van de Noordoostpolder?”

De SearchUser Oplossing

leads icon

Stap 1: Samenwerking en strategiesessie

Bureau Buhrs, partner van Searchuser, draagt bij aan een succesvolle toekomst voor stad en land. Dit doen zij door het positioneren, programmeren en profileren van gebieden en organisaties. Bureau Buhrs en SearchUser vullen elkaar goed aan en weten elk op eigen vakgebied het maximale voor de klant uit te denken. 

Voor de gemeente Noordoostpolder werkt Bureau Buhrs aan de gebiedsmarkering van Noordoostpolder. Onderdeel van dit traject is het ophalen van het verhaal van Noordoostpolder onder inwoners, werknemers en bezoekers van de gemeente. Het bijzondere verhaal van Noordoostpolder is namelijk van de samenleving en niet alleen van de gemeente of van toeristische organisatie. Voor een bredere blik vanuit de samenleving heeft Bureau Buhrs een associatie- en imago-onderzoek uitgevoerd. Bureau Buhrs heeft SearchUser gevraagd hen te ondersteunen. SearchUser heeft een website met een vragenlijst en strategische online advertising opgezet.

Stap 2: Website bouwen

Het doel van de website was het ophalen van de verhalen van bezoekers, bewoners en mensen die werken in de Noordoostpolder. De designer van Bureau Buhrs heeft een schets voor het webdesign van www.hetverhaalvannoordoostpolder.nl/ ontworpen. Deze schets is door SearchUser aangescherpt, definitief gemaakt en vervolgens gebouwd.

De verhalen van de bewoners, bezoekers en mensen die in Noordoostpolder worden opgehaald door middel van een vragenlijst op de website. Er worden vragen gesteld als “Waar denkt u als eerste aan als u aan Noordoostpolder denkt?” en “Wat vindt u het mooiste plekje van Noordoostpolder?”. De inzendingen zijn vervolgens op een ‘foto-wall’ voor iedereen terug te zien op de website.

Men wordt getriggerd om de vragenlijst in te vullen, doordat men daarbij kans maakt op een ballonvaart over Noordoostpolder.

Stap 3: Google Analytics

Om gegevens en data over de bezoekers en website op te vangen, is er Google Analytics ingericht. Na de livegang van de website werden de eerste gegevens direct verzameld. Uit Google Analytics halen we learnings. We kunnen hierin zien waar de engagement (betrokkenheid) vandaan komt. Op campagneniveau houden wij ons hiermee bezig, zodat we ons kunnen richten op de dorpen waar bijvoorbeeld de interactie minder wordt. 

Wij kunnen zodoende waardevolle informatie geven. Onder andere over waar het het meeste leeft, waar er nog meer communicatie nodig is of dat er een andere manier nodig is om doelgroepen betrokken te krijgen. Tevens kunnen we filteren welke eigenschappen de doelgroep heeft, zoals leeftijd en interesses. Dit is waardevol om meer inzicht te krijgen in de betrokken doelgroep en degene die zich nog niet betrokken voelen.

Stap 4: Bereik

Om het bereik van de website te vergroten is er gebruikgemaakt van online advertising. Voor dit project is Facebook en Instagram advertising ingezet. 

Er is getarget op meerdere dorpen in Noordoostpolder: Bant, Creil, Emmeloord, Ens, Espel, Kraggenburg, Luttelgeest, Marknesse, Nagele, Rutten, Tollebeek. 

En iedereen binnen een straal van 40km van Emmeloord.

Een voorbeeld van de advertentie:

Overige acties
Door offline acties is er ook awareness gecreëerd door de Noordoostpolder. Op evenementen worden ‘TopinNOP’ zonnebrillen uitgedeeld om mensen aan te sporen hun verhaal over de Noordoostpolder te delen onder de hashtag #topinnop. Daarnaast plaatst Gemeente Noordoostpolder zelf regelmatig Facebook posts.

Het Resultaat

Stijging icon

Bijna 3000 bezoekers in 2 maanden en 1056 ingevulde formulieren

SearchUser heeft Bureau Buhrs geholpen om via online de doelgroep te bereiken en in beweging te krijgen om mee te doen met het onderzoek. 

De website heeft in twee maanden 2.785 gebruikers gekregen. Hiervan zijn maar liefst 1.565 gebruikers via Facebook advertising op de website gekomen. In totaal is de online vragenlijst is 1.056 keer ingevuld, waarvan 660 respondenten via facebook op de website zijn gekomen.

Wat heeft ons team geleerd van dit project?

1. Lokaal werkt! Hoge betrokkenheid

Door de lokale targeting hebben we zeer waardevolle content verzameld. De mensen waren erg betrokken bij het project en hebben allen iets ingezonden. Dit zorgt ervoor dat er nu een website staat met relevante informatie voor iedereen die geïnteresseerd is in Noordoostpolder.

2. Adverteren en offline versterkt elkaar

De combinatie tussen Facebook/Instagram advertising en de #topinnop actie bleek een succes. Dit zorgde voor veel verkeer naar de specifieke website voor Noordoostpolder. De bezoekers konden hier direct de vragenlijst invullen. De actie was op deze manier erg laagdrempelig wat positief heeft uitgepakt.


Shannah de Ruijter

Wil je ook jouw ideale doelgroep bereiken?

Laat onder je gegevens achter en je zult binnen 1 telefoongesprek al verder geholpen worden door onze specialisten.

Zij zullen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie.