Nederlands Handbal Verbond

Nederlands handbal verbond



Onze campagne is mede door de samenwerking met SearchUser een groot succes geworden! De expertise van SearchUser heeft ervoor gezorgd dat de campagne online is aangeslagen.

Nederlands Handbal Verbond 

Klant: Nederlands Handbal Verbond

Branche: Sport – Handbal

Project: Advertising & Marketing Automation

Klantvraag: “Hoe kunnen we scholen werven voor een campagne?”

De SearchUser Oplossing

leads icon

Stap 1: Strategiesessie met het NHV

Van 30 november tot 15 december 2019 is het WK voor de handbaldames aan de gang in Japan. 10 tot 26 januari 2020 volgt het EK van de mannen. Door de extra aandacht in de media is dit een perfect moment om leden te werven voor de handbalsport.

SearchUser sponsort al jaren het Nederlands Handbal Verbond, in het specifiek het Nationale dames handbalteam. Het NHV heeft SearchUser gevraagd om hen in deze campagne te ondersteunen. Tijdens een strategiesessie met het NHV heeft het NHV de campagne toegelicht om de handbal meer onder de aandacht te brengen:

De “Gooi jij de bal door?” campagne.

Onder deze campagne vallen:

Stap 2: Content creatie in samenwerking met NHV

In samenwerking met het NHV is er content gecreëerd voor de landingspagina en mailings van de campagnes. Hierin wordt de actie beschreven en uitgelegd hoe scholen zich kunnen aanmelden. De briefing hiervoor was door het NHV gemaakt. Een groot gedeelte van het concept is door hen uitgewerkt. Het NHV heeft de visuals voor de banners op social media door een grafisch designer laten ontwerpen. SearchUser heeft in overleg met het NHV de designs ontworpen voor de landingspagina en de mailings die bij het concept horen.

De content is specifiek gericht op basisscholen, omdat in deze leeftijd de jeugd vaak een sport kiest. Daarom is dit het juiste moment om de kids met een nieuwe sport in aanraking te laten komen.

Stap 3: De landingspagina opzetten

SearchUser heeft in de vorige stap het design gemaakt voor de landingspagina van de campagne. Deze is voorzien van de juiste content, uitleg en formulieren om de campagne te laten lopen. Op de landingspagina is een SharpSpring formulier geplaatst, waardoor de inschrijvingen direct een e-mail opvolging krijgen middels ingestelde workflows in marketing automation. Met behulp van een Google Analytics code en Facebook pixel wordt het gedrag van bezoekers gemonitord. Op basis van data, kan de campagne geoptimaliseerd worden.

Bekijk hier de landingspagina >>

Stap 4: De mailings opstellen (drie doelgroepen)

Uit de strategiesessie bleek dat de ideale doelgroep voor deze campagne bestaat uit drie segmenten:

  • Scholen
  • Verenigingen
  • Beweegaanbieders

Voor deze doelgroepen zijn drie verschillende mailings opgesteld.

Voorbeeld mail voor verenigingen:

 

Handbal mail naar verenigingen Handbal mail naar verenigingen2 Handbal mail naar verenigingen3

 

Stap 5: Marketing automation instellen

De aanmeldingen via de landingspagina komen binnen in het marketing automation systeem, Sharpspring. SearchUser heeft in SharpSpring een formulier gemaakt, die middels een html frame wordt ingeladen op de landingspagina en ook in de landingspagina de juiste styling meekrijgt.

De leads die zich inschrijven, worden verzameld in de database en gesegmenteerd op de naam van campagne. Op deze manier kan er altijd achterhaald worden waar de leads vandaan komen, welk marketingkanaal het meeste heeft bijgedragen en dus het meeste leads heeft opgeleverd.

Op het moment dat de lead het systeem binnenkomt gaat hij de “workflow” in. De lead krijgt hierdoor direct een bedankmail en een eventuele follow-up mail. De leads worden ook automatisch in de juiste lijst geplaatst. Degene die betrokken zijn bij deze campagne, krijgen automatisch een notificatie wanneer er een nieuwe lead is binnengekomen.

Stap 6: Social Media Campagnes opzetten

We hebben diverse social media ingezet voor deze campagne. Drie doelgroepen zijn belangrijk in deze campagne. De verenigingen en beweegaanbieders zijn belangrijk geweest in het proces, maar op social media zijn vooral de scholen aangesproken.

Doelgroep 1: Verenigingen
Voor het NHV is het belangrijk dat de verenigingen ook actief de sport promoten in hun omgeving tijdens het WK en EK. Het NHV roept verenigingen op om hun activiteiten tijdens het EK en WK te delen op social media met de hashtag #Gooijijdebaldoor. De verenigingen met de leukste handbal promotie acties kunnen prijzen winnen.

Doelgroep 2: Beweegaanbieders
Als beweegaanbieders willen meedoen dan ondersteunt het NHV ze met promotiemateriaal.

Doelgroep 3: Basisscholen
De targeting van de advertenties is gericht op alle basisonderwijs leerkrachten in Nederland.

Voorbeeld social post:

Nederlands handbal verbond case - voorbeeld social media post

Het Resultaat

Stijging icon

450 leads in slechts een paar weken voor het Nederlands Handbal Verbond dankzij specifieke online campagne 

SearchUser heeft het NHV geholpen om een succesvolle online campagne op te zetten en de handbal onder de aandacht gebracht bij basisscholen. 

De campagne is 31 oktober geëindigd en heeft het NHV ruim 450 leads opgeleverd en de leads blijven nog steeds binnenkomen. Dit zorgt voor een verrijking van de database van scholen. De campagne moet op lange termijn nog uitwijzen hoeveel nieuwe handballeden eruit zijn gekomen.

Wat heeft ons team geleerd van dit project?

1. Heldere briefing en open communicatie is belangrijk

Een heldere briefing en open communicatie met de klant is erg belangrijk om een campagne als deze goed te laten verlopen. Tevens is het van belang dat er voldoende tijd vrijgemaakt wordt om de werkzaamheden op de juiste manier op te zetten.

2. Social advertising en email marketing, een sterke combinatie

Social advertising in combinatie met email marketing (het gebruik van e-maillijsten) is een sterke combinatie voor het genereren van leads via verschillende marketingkanalen.


Shannah de Ruijter

Wil je ook jouw ideale doelgroep bereiken?

Laat onder je gegevens achter en je zult binnen 1 telefoongesprek al verder geholpen worden door onze specialisten.

Zij zullen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie.