LUTZ

Lutz

Snel, echt bezig met hun vak en de constante drive om het beter te doen!

Jasper Verhoek,  Eigenaar LUTZ 

 

Klant: LUTZ

Branche: Mode

Project: Online Advertising en E-Commerce

Klantvraag: ‘Hoe krijgt LUTZ meer naamsbekendheid in Nederland en hoe kunnen we E-Commerce laten groeien?

De SearchUser Oplossing

leads icon

Stap 1: Strategiesessie

 

Om ervoor te zorgen dat LUTZ meer naamsbekendheid krijgt en de E-Commerce groeit, vond er eerst een strategische sessie plaats. Samen met de klant en onze advertising specialisten is er een actieplan opgesteld.

SearchUser heeft de taak op zich genomen om het actieplan uit te voeren en de huidige strategie van LUTZ te vernieuwen en verbeteren. In het actieplan zijn de benodigde werkzaamheden vastgelegd. Uit de strategiesessie bleken Facebook, Instagram, Google Ads, E-Commerce en Google Shopping de beste methodes om de klantvraag te beantwoorden.

Op basis van deze werkzaamheden is er een planning gecreëerd. Dit biedt voor iedereen een duidelijk overzicht van wanneer welke taak wordt uitgevoerd.

 

Stap 2: Google Analytics en E-Commerce inrichten

 

De eerste taak op de planning was Google Analytics en E-Commerce inrichten. De huidige inrichting van E-Commerce is geoptimaliseerd zodat er beter gestuurd kon worden op resultaat en de campagnes effectiever zijn.

 

Stap 3: Bereik

 

Om de naamsbekendheid te vergroten en bereik en leads te genereren, is er gekozen voor Google Ads, Google Shopping, Google Remarketing en Facebook/Instagram. 

Er is specifiek getarget op de doelgroep van LUTZ, zodat de advertenties alleen getoond worden onder degenen die de advertenties relevant vinden. Zo krijgt LUTZ enkel traffic met daadwerkelijke interesse.

Google Ads
Om de naamsbekendheid en traffic van LUTZ te vergroten, is er gekozen voor Google Ads die getoond worden onder de doelgroep van LUTZ. 

 

LUTZ Google Ads

 

Google Shopping
Bij een Google Shopping-advertentie wordt er meer getoond dan enkel tekst. Gebruikers zien een foto van het product, met een titel, prijs, winkelnaam en meer. Op deze manier kunnen winkels hun aanbod promoten, meer verkeer naar de website of winkel genereren en relevantere leads vinden.

 

Google Shopping voorbeeld

 

Google Remarketing
Met remarketing krijgen bezoekers die de website van LUTZ al eerder bezocht hebben, een andere banner te zien dan nieuwe bezoekers die via Google Ads komen. Via remarketing worden bezoekers bereikt die oprecht geïnteresseerd zijn en dus potentiële klanten vormen voor LUTZ. Dit verhoogt het conversieratio enorm.

Facebook advertising en content

Naast de Google campagnes is er ook Facebook/Instagram advertising ingezet. Er zijn diverse merken van LUTZ gepromoot aan lookalike audiences en remarketing doelgroepen. 

Lookalike audiences – ook wel bekend als vergelijkbare doelgroepen – zijn doelgroepen die je automatisch kunt laten aanmaken door Facebook. Het algoritme van Facebook gaat dan op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op de beste klanten van het bedrijf, of op bezoekers die eerder interactie met het bedrijf hebben gehad.

Lookalike audiences leveren in het geval van LUTZ betere resultaten op dan doelgroepen die handmatig worden ingesteld (Hogere CTR, lagere CPC, hogere conversieratio).

 

Voorbeeld van een advertentie – Branding campagne – Lokaal om Vinkeveen:

Voorbeeld Facebook advertentie branding

 

Voorbeeld van een advertentie – Sale campagne – Heel Nederland – Lookalike audience van alle websitebezoekers:

Voorbeeld Facebook advertentie LUTZ sales campagne

Content op Facebook
Daarnaast is er gekozen om actiever content te plaatsen op de Facebook bedrijfspagina van LUTZ. Er wordt nu elke dag een bericht geplaatst. Hiermee vergroot LUTZ het bereik en de naamsbekendheid.

De combinatie van adverteren via Facebook en content plaatsen op de Facebookpagina versterkt elkaar. In de periode dat er weinig content werd geplaatst, daalden het aantal websitebezoekers ook.

Content op Facebook LUTZ

 

Stap 4: A/B testen 

 

Bij Facebook hebben we ook A/B testen uitgevoerd. De call to action buttons van de advertenties zijn getest op kleur:

Advertenties LUTZ A/B testen

 

Het resultaat:
De oranje button werkte beter. Deze advertentie had een hogere CTR, lagere CPC en meer bestellingen. Na deze test is er verder getest door te variëren met teksten.

 

Stap 5: Beheer 

 

De advertenties worden door onze advertising specialisten beheerd. Elke maand delen zij een rapport met LUTZ waarin te zien is hoe de campagnes gepresteerd hebben en geoptimaliseerd worden voor nog betere resultaten. 

Elk kwartaal komt het team van SearchUser samen met LUTZ voor een evaluatie. De prestaties van de advertenties worden besproken en de vervolgstappen voor het komende kwartaal. Op deze manier wordt er steeds naar de hoogst haalbare resultaten gestreefd en is de klant altijd up-to-date.

Het Resultaat

Stijging icon

 

 

Bijna 20% meer opbrengst en 16,6% meer transacties

 

20% meer opbrengst

16,5% meer transacties

3% stijging van de gemiddelde bestelwaarde

 

De campagnes hebben tot nu tot bijna 20% meer opbrengst en 16,6% meer transacties geleid. Tevens is de gemiddelde bestelwaarde stegen met bijna 3%!

Opbrengst LUTZ

LUTZ transacties

Grafiek LUTZ

 


 

Wat heeft ons team geleerd van dit project?

 

1. Facebook zorgt niet direct voor aankopen, maar wel voor branding van een bedrijf/merk onder de doelgroep

In de Facebookcampagnes lag de focus niet direct op meer aankopen genereren. De focus is gelegd op branding, waarmee Facebook ondersteunend werkt bij de aankoop als touchpoint in de buyer journey. Dit leverde meer transacties op.

2. Kracht van vergelijkbare doelgroepen – veel hoger doorklikratio / terugkerende websitebezoekers

Door remarketing in te zetten en lookalike audiences, wordt er een doelgroep bereikt die daadwerkelijk geïnteresseerd is in LUTZ. Dit leverde een hogere doorklikratio op en meer terugkerend verkeer naar de website.


 

Shannah de Ruijter

Wil je ook meer en hogere transacties?

 

Laat onder je gegevens achter en je zult binnen 1 telefoongesprek al verder geholpen worden door onze specialisten.

Zij zullen onderzoeken wat de mogelijkheden zijn voor jouw organisatie.