De eerste taak op de planning was Google Analytics en E-Commerce inrichten. De huidige inrichting van E-Commerce is geoptimaliseerd zodat er beter gestuurd kon worden op resultaat en de campagnes effectiever zijn.
Om de naamsbekendheid te vergroten en bereik en leads te genereren, is er gekozen voor Google Ads, Google Shopping, Google Remarketing en Facebook/Instagram.
Er is specifiek getarget op de doelgroep van LUTZ, zodat de advertenties alleen getoond worden onder degenen die de advertenties relevant vinden. Zo krijgt LUTZ enkel traffic met daadwerkelijke interesse.
Google Ads
Om de naamsbekendheid en traffic van LUTZ te vergroten, is er gekozen voor Google Ads die getoond worden onder de doelgroep van LUTZ.

Google Shopping
Bij een Google Shopping-advertentie wordt er meer getoond dan enkel tekst. Gebruikers zien een foto van het product, met een titel, prijs, winkelnaam en meer. Op deze manier kunnen winkels hun aanbod promoten, meer verkeer naar de website of winkel genereren en relevantere leads vinden.

Google Remarketing
Met remarketing krijgen bezoekers die de website van LUTZ al eerder bezocht hebben, een andere banner te zien dan nieuwe bezoekers die via Google Ads komen. Via remarketing worden bezoekers bereikt die oprecht geïnteresseerd zijn en dus potentiële klanten vormen voor LUTZ. Dit verhoogt het conversieratio enorm.
Facebook advertising en content
Naast de Google campagnes is er ook Facebook/Instagram advertising ingezet. Er zijn diverse merken van LUTZ gepromoot aan lookalike audiences en remarketing doelgroepen.
Lookalike audiences – ook wel bekend als vergelijkbare doelgroepen – zijn doelgroepen die je automatisch kunt laten aanmaken door Facebook. Het algoritme van Facebook gaat dan op zoek naar nieuwe mensen die veel lijken op de beste klanten van het bedrijf, of op bezoekers die eerder interactie met het bedrijf hebben gehad.
Lookalike audiences leveren in het geval van LUTZ betere resultaten op dan doelgroepen die handmatig worden ingesteld (Hogere CTR, lagere CPC, hogere conversieratio).
Voorbeeld van een advertentie – Branding campagne – Lokaal om Vinkeveen:

Voorbeeld van een advertentie – Sale campagne – Heel Nederland – Lookalike audience van alle websitebezoekers:

Content op Facebook
Daarnaast is er gekozen om actiever content te plaatsen op de Facebook bedrijfspagina van LUTZ. Er wordt nu elke dag een bericht geplaatst. Hiermee vergroot LUTZ het bereik en de naamsbekendheid.
De combinatie van adverteren via Facebook en content plaatsen op de Facebookpagina versterkt elkaar. In de periode dat er weinig content werd geplaatst, daalden het aantal websitebezoekers ook.

Stap 4: A/B testen
Bij Facebook hebben we ook A/B testen uitgevoerd. De call to action buttons van de advertenties zijn getest op kleur:
